lauantai 19. maaliskuuta 2011

Gigantin sivut - Varoittava esimerkki huonosta optimoinnista

Nopeat syövät hitaat

Gigantin nettisivut on optimoitu sisällön puolesta hienosti, mutta tärkein optimointi on unohtunut kokonaan, eli nettisivujen nopeus. Se ei ehkä auta sivuja löytymään Googlesta paremmin, mutta tuo taatusti uusia asiakkaita, ja suosituksia.

Maalaisjärkikin sen jo sanoo, että jos etusivu nettisivuilla vaatii 19 956 riviä HTML-koodia (332 sivua!) siihen, että näytöllä on näkyvissä tavaraa kahden sivun verran, niin jotain on pielessä ja pahasti. Etusivun koko ilman kuvia on huikeat 365KB! Yhdellä klikkaisulla esim. Microsoft Expression Webissä (halpa perus HTML-editori) saadaan sivujen kokoa pienennettyä yli 30%:a, ilman mitään ulkoista muutosta käyttäjille, joten ajasta tämä huolimattomuus ei voi olla kiinni.

Kyllä siinä Suomalainen mokkulakansa kiittää, kun kone on jumissa ilman, että päästään edes kuvia lataamaan. Taitaa kesällä viimeistään Gigantin nettimyynti kärsiä hitaiden sivujen takia, kun harva jaksaa istua koneella joka on varustettu kiinteällä laajakaistalla.

Onko nettisivujen nopeus niin tärkeää?

Googlen SEO-asiantuntija (Search Engine Optimization / Hakukoneoptimointi) Matt Cutts vastasi tuoreessa Youtube-videossaan, että "Mitä sisällyttäisit ison yhtiön optimointistrategiaan vuonna 2011?”.

Mikäköhän oli ensimmäinen kohta? Kyllä. Sivujen nopeus. Itse ainakin annan suurta arvoa nopeille nettisivuille, ja harmittaakin, kun Gigantin uudet nettisivut on käytännössä käyttökelvottomat.

Kun Gigantti julkaisi uudet nettisivunsa, niin monet asiakkaat valittivat hitaista sivuista, ja niihin piti tulla parannusta, mutta en ole huomannut mitään muutosta. Käytössä on sentään kiitettävän tehokas tietokone ja 10mb nettiliittymä. Ei siinä paljoa uudet ja nopeammat selaimet (IE9, Firefox 4 RC ja Google Chrome 11) auta, kun sivuissa on ilmaan enemmän, kuin laki sallii.

Eikä siinä vielä kaikki

Lisäksi Gigantin sivujen valikot ovat aivan hirveät. En tykkää ohjelmista, enkä kotisivuista jotka käyttävät valikoita jotka toimivat ”mouse-over”. Niissä tulee monesti liikutettua alueen ohi, ja taas pitää aloittaa alusta. Toki nuo toimivat myös klikkaamalla, mutta minusta siinä sivut menevät vielä sekavammaksi.

Jos jotain muita pieniä puutteita hakee Gigantin sivuista, niin etusivulta puuttuu sivuston kuvaus kokonaan (meta description) ja kunnon otsikko. Miksi ihmeessä ”Huolto & Tuki” on valikoissa ennen kampanjoita (eikös tärkeintä ole myynti?) En luottaisi ostettujen tuotteiden laatuun, jos tuki ja huolto pitää olla parhaiten näkyvillä. Löytyy tuolta muitakin käsittämättömiä aivopieruja, mutta eiköhän hyvät nettikonsultit osaa niissä auttaa.

Niin ja siihen sivujen nopeuteen ja luotettavuuteen tuskin auttaa se, että palvelimet sijaitsevat ulkomailla. Yleensä sivujen olisi hyvä sijaita siinä maassa mistä asiakkaita tulee eniten.

Myös muualla tökkii

Kaikki yllä olevat kohdat sopivat myös Markantalolle, joka on osa samaa ketjua. Samat hitaat sivut, ja huonosti optimoitua koodia.

Toivottavasti kotisivujen uusiminen ei tullut kovin kalliiksi, koska”se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa”.


Päivitys:

Google on julkaissut uuden työkalun Page Speed Onlinen
, jolla voi mitata nettisivujen nopeuden
Piristystä toimistoon ja vapaa-aikaan!: Luontaistuotteet, vitamiinit ym. helposti ja halvalla iHerb.com:sta. Koodilla YUY952 saat 5 dollaria alennusta ensimmäisestä tilauksestasi! - Hakukoneet ja optimoinnit-blogi suosittelee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti