torstai 17. helmikuuta 2011

Kotisivujen julkaisu ja osoitteen valinta

Hakukonevinkkejä Osa. 1: Kuinka valitsen hyvän osoitteen sivuilleni?

Seuraavassa käydään vähän läpi yleisiä asioita mitä hyvältä domain-nimeltä vaaditaan.

Hakusanat, avainsanat ja keywords

Kotisivuja tehdessä on hyvä miettiä hieman tulevaa osoitettakin, koska yksi merkittävistä hakutuloksiin vaikuttavista tekijöistä on kotisivujen osoitteesta löytyvä(t) hakusana(t) . Yleensä ei kannata keskittyä yksittäiseen sanaan (jos on yleinen sana), koska yksittäisen sanan saaminen hakutulosten kärkisijoille on äärimmäisen vaikeaa. Kannattaakin miettiä millä lauseella sivuillesi haetaan, ja käyttää siitä löytyviä avainsanoja sivujen osoitteessa.

Mikä on sitten hyvä domain-nimi?

Jos esimerksi blogin pitäjä "Kake" alkaa tekemään arvosteluja Helsingin musiikkiklubeista, niin osoite kannattaa valita kakenblogi.com sijasta esimerkiksi helsinginmusiikkiklubit.com, josta löytyy jo monta hyödyllistä hakusanaa. "Helsingin, Musiikki, ja Klubit" kattaa jo monta hyödyllistä hakuehtoa, ja auttaa tulevaisuudessa hakukoneiden kanssa.Väärällä domainin nimivalinnalla voi menettää paljon mahdollisia lukijoita.

Mikä on sopiva pituus kotisivujen osoitteelle?

Mikäli sivuja on tarkoitus mainostaa Internetin ulkopuolella ns. "offline marketing", niin nimi olisi hyvä pitää lyhyenä ja helposti muistettavana. Mikäli taas sivuille päätyy lähinnä hakukoneiden kautta. Voi nimi olla hieman pidempikin. Nimiasioissa on aina hyvä pitää maalaisjärki mukana. "Klikkaisinko omaa nettisivujen osoitetta?" on ihan hyvä kysymys mitä kannattaa miettiä.

Ehkäpä jotain erikoisempaa?

Jos taas haluat erottua jollain todella erikoisemmalla nimellä, niin kannattaa tutustua hakutuloksiin ennalta. Mikäli löytyy joku sana mikä ei tuota yhtään tulosta, on tulevaisuudessa todella helppo seurata kuinka sivustosi/tuotteesi on levinnyt.

Kun nimi on valittu
 
Sitten kun sopiva osoite on löytynyt, niin kannattaa sivustot laittaa hakukoneiden saataville mahdollisimman nopeasti. Sivuille kannattaa pistää tulevasta sivustosta perustiedot (meta description, title, meta keywords), vaikka varsinaiset sivustot olisivatkin tulossa kuukausien päästä. Siinä vaiheessa, kun uutta materiaalia on lisätty sivuilla, niin hakurobotit lisäävät tiedot nopeammin kaikkien haettaviksi ja sivustollekin on tullut hieman ikää, ja hakukoneetkin osaavat antaa painoarvoa.

Mitä ei kannata tehdä nettisivujen markkinoinnissa?

Mitään hakusanojen tarpeetonta käyttöä (Spam) ei kannata suosia, koska siitä on enemmän haittaa, kuin hyötyä tulevaisuuden kannalta. (Sivustosi voidaan poistaa esim. Googlen hakutuloksista kokonaan)

Nopeaa näkyvyyttä harvemmin saadaan hetkessä, ja hakukoneoptimoinneissa vaaditaankin kärsivällisyyttä. Itse en uskoisi mitään lupauksia nopeasta näkyvyydestä, siinä menevät vain rahat.
Piristystä toimistoon ja vapaa-aikaan!: Luontaistuotteet, vitamiinit ym. helposti ja halvalla iHerb.com:sta. Koodilla YUY952 saat 5 dollaria alennusta ensimmäisestä tilauksestasi! - Hakukoneet ja optimoinnit-blogi suosittelee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti